Sani pass

20 oktober 2013 - Himeville, Zuid-Afrika

We zijn via de de Sani pass naar de grens met Lesotho gewandeld / hardgelopen, achter de grens in Lesotho is een pub op 2870m (hoogste pub van Afrika). We zouden vanaf de zuid-afrikaanse grenspost de beklimming aanvangen en dan de laatste 8 tot 9 km te voet doen. Nu bleek dat ook het eerste gedeelte van de pass tot aan de Zuid-afrikaanse grens vrij slecht was en we handen er geen vertrouwen in dat onze huur auto deze beklimming zou overleven. Dus auto geparkeerd bij het beging van de onverharde weg. Helaas voegde dit nog een extra 9 km toe aan onze klim. Het weer beneden was niet geweldig koud graadje of 10, mistig en regenachtig maar een paar nederlanders die we in het hotel hadden ontmoed hadden ons verteld dat het bovenop zonnig was de dag er voor en dat daar al drie maanden geen regen was gevallen. Dus we vingen met goede moet deze wandeling aan. Van hardlopen kwam niet veel terecht ik voelde me voor het beging van de wandeling al niet erg goed buikpijn (vermoedelijk iets verkeerds gegeten avond daarvoor) maar het wandelen met kleine stukjes hardlopen geen heel redelijk. Toen we de zuid-afrikaanse grenspost bereikt hadden voelden we ons nog prima ook al was het jammer dat we bijn geen zicht hadden. Na de grenspost begon de beklimming echter pas echt gelukkig was de weg wel veel minder monderig. Het ging echter harder regenen en werd ook steeds kouder en die zon die liet ook maar op zich wachten. Toen we eindelijk de top bereikten bleek er helemaal geen zon te zijn alleen regen en een extreem koude wind. Gelukkigs was na de grenstpost van Lesotho de pub waar we ons even konden warmen en kop warme thee en soep konden nuttigen. Toen de weg terug het weer werd steeds slechter maar om ons warm te houden probeerden we toch stukken te hardlopen gelukkig bereikten we redelijk snel de zuid-afrikaanse grens post weer. Het stuk daarna was echt erg we kregen het extreem koud gelukkig kregen we toen we nog een 4 km van de auto waren een lift van een politie agent met een 4x4. Nou Lineke gooide zicht voor zijn auto en vroeg of we mee mochten. Terug bij het hotel en een warm bad en even bij het haard vuur zitten gelukkig weer aardig opgewarmd. Dit was voor ons betreft een eenmalige gebeurtenis. De volgende dag wat rond gereden en nog een kleinere wandeling gemaakt weer was iets beter waardoor we ook wat meer zicht hadden. Posten later vandaag nog wel wat foto's. Nu gaan we ons klaar maken voor rit naar Durban en dan vlucht naar Port Elizabeth en dan Addo Elephant park.

1. Annette:
    20 oktober 2013
    tsjongejonge dat was even afzien zeg! Blij dat jullie weer goed zijn geland. Happy travels! Annette
  2. Corantijn:
    20 oktober 2013
    Nu wat een onderneming maar gelukkig veilig terug en weer wat op geknapt.
    Liefs pa en ma Dekker
  3. Pa en ma:
    20 oktober 2013
    Zo zie je dat ook in Zuid-Afrika het niet allemaal rozengeur en maneschijn is, wel erg jammer van deze "mislukte" tocht, waar jullie je zo op hadden verheugd.
    Liefs PAENMA
  4. Corantijn:
    20 oktober 2013
    Hoi Lennard & Lineke, spannend hoor! Achteraf wel een leuk verhaal om te vertellen. Veel plezier nog en we zijn benieuwd naar jullie nieuwe avonturen. Groet Corantijn, Ilona en jullie kleine nichtje Liv.